شاهنامه خوانی

  • تاریخ خبر : ۱۴۰۲ بيست و هشتم شهريور
  • ساعت درج : 3:44pm
  • نویسنده : دکتر معصومه مرادی
  • تعداد بازدید : 91

شاهنامه خئانی با رویکرد روانشناسی

بی شک، روانشناسی و ادبیات ارتباط بسیار نزدیک و تنگاتنگی با یکدیگر دارند. ادبیات زاییده ذهن خلاق و آفریننده یک شاعر یا نویسنده است و در

واقع، نوعی آفرینش و خلق اثر هنری است. به ضرس قاطع، نوشته‌های یک نویسنده یا شاعر با وقایع زندگی او- از کودکی تا حال- و مکنونات ذهنی

و اسرار نهفته در ضمیر ناخودآگاهش رابطه مستقیمی دارند؛ چه‌بسا نویسنده تبیین‌گر احساسات و خاطراتی باشد که خود نیز آنها را فراموش کرده

است ولی از آن جایی که آن احساسات و خاطرات در ضمیر ناخودآگاه او بایگانی شده؛ هنگام نوشتن و انفعال نفسانی از آن جایی که آن احساسات در

ضمیر ناخوآگاه او بیرون آمده  و به لایه‌های سطحی آن کشیده می‌شوند و بدینگونه در چگونگی و کیفیت نوشته نویسنده ایفای نقش می‌کند.

در نوشته‌های یک نویسنده نه تنها افکار و عواطف فعلی و کنونی او تاثیرگذار است؛ بلکه به عقیده محققینی چون یونگ، اثرات و نشانه‌های برجا مانده

از زندگی موروثی و اجدادی او نیز مشاهده می شود.

برای مثال، شما یک کتاب داستان را مورد مطالعه قرار می‌دهید شما یک ماجرا یا واقعه‌ای را دنبال می‌کنید ولی با کمی تامل و ژرفاندیشی متوجه

می‌شوید که تمامی ارزش‌ها، هنجارها و باورهای دخیل شده در این داستان، برآیندی از ارزش‌ها و باورهای نویسنده داستان است و در حقیقت شخصیت

اصلی داستان، انعکاس و تصویری پنهان و مستتر از شخصیت نویسنده داستان است. با این اوصاف می‌توانیم بگوییم که علم روانشناسی کوشش می‌کند تا

جریان باطنی و احوال درونی شاعر یا نویسنده را درک کند و قدرت و استعداد هنری و قریحه او را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد.

کلاس شاهنامه خوانی شنبه ها پاییز 1402 با حضور دکتر معصومه مرادی

برای هماهنگی با شماره زیر تماس بگیرید

026-32707361

09102280155

فایل ضمیمه : دریافت فایل
کد امبد :

کلید واژه : ، سالک،راه،سعادت،کلاس،دوره،شاهنامه،،تیپ شناسی،کرج